Svar: Protesterer mod høj stol og ske

13. marts 2018

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine søde ord om min brevkasse - jeg er kun glad for at kunne hjælpe og det er dejligt at høre fra jer igen :)

Og ja - der er ingen tvivl om, at jeres dreng får for meget mælk hos dig. Der skal skrues ned for antallet af amninger, så han får plads til mere rigtig mad i maven, og så skal han, som du også selv nævner, lærer at sove uden brystet, så han kan blive puttet uden problemer i vuggestuen.

Nu hvor han er 10 måneder gammel, så vil det være rigtig fint med 2 amninger i døgnet. Og jeg vil anbefale, at disse ligger når han puttes om aftenen og sen aften før du selv går i seng. Derefter skal han ikke længere ammes om natten og han skal heller ikke længere ammes om dagen. I løbet af dagen skal amningerne erstattes af rigtig mad og mellemmåltider, ligesom han fortsat skal drikke vand af kop.

Jeg vil anbefale dig, at du starter med at fjerne amningen midt nat og tidlig morgen, og når du ikke kan strække den længere med at stå op (fordi han ikke længere ammes), så må du stå op med ham og starte dagen. Da han skal i vuggestue, vil det sandsynligvis være passende med morgenmad omkring kl 7-7.30 og ikke først klokken 9 som nu. Det vil naturligt give plads til både morgengrød og mellemmåltid før han skal puttes til formiddagslur og det vil sandsynligvis kunne passe ind i den rytme og hverdag, som han forventes at skulle have i vuggestuen. Jeg tænker at dagen er nødt til at starte tidligere hos jer fremadrettet...

Mit forslag til en dagsplan ser derfor nu således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

(Afleveres i vuggestue)

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 9.30 ...

Frokost 11-11.30: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende - og må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos. Frokosten kan også sagtens bestå af varm mad. Det kan være hjemmelavede middagsretter eller det kan være fra glas.. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mme en overgang og puttes så til middagslur måske ca. kl 13.. Det afhænger af, hvor lang formiddagsluren viser sig at være.

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Maden skal smage af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød måske ca 19.30 og får derefter børstet tænder (hvis han har fået tænder:))

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt som nu og sover videre uden bryst resten af natten og næste morgen starter så med morgengrød.

Lysten til at spise mere skemad og det at føle sult og behov for mere og andet mad vil naturligt ofte øges i takt med at mælkeindtaget skrues ned. Derfor er det vigtigt, at du ikke kommer ind i en rutine hvor du tænker "nu har han ikke spist så meget, så jeg ammer ham, for så får han noget". Det er vigtigt, at du ikke sætter bryst i stedet for rigtig mad. Du er derfor nødt til at sige til dig selv, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste - og derfor er det netop vigtigt at du tilbyder ham små hyppige måltider. Det er bedre at han spiser lidt og tit end spiser få og store måltider jf. planen :)

Det vil også være en rigtig god ...

Annonce

... idé, at du tilbyder ham mad i hånden til hvert måltid og lader ham starter med at spise lidt selv - og så følger efter med lidt mad på en ske eller på en gaffel. Med den alder han har nu, vil det være rigtig godt, at han både øver at spise med pincetgreb - hvor han tager maden op med tommel- og pegefinger. Og at han også øver at spise med en gaffel.

Du kan med fordel bruge to gafler, så du sætter maden på gaflen, giver ham den og han fører selv gaflen til munden, du sætter maden på den anden gaffel, giver ham den og I bytter gaffel, han spiser selv imens du gør den anden gaffel klar. På den måde vil han stille og roligt spejle sig i dig og i dine bevægelser, se hvad du gør og forsøge at efterligne, selv forsøge at komme mad på gaflen og dermed lære at spise med gaffel.

At få mad i stykker og lære at spise med gaffel, kan godt være med til at gøre det lidt sjovere at sidde med ved bordet igen og hans protester mod den høje stol derfor bliver mindre. Hvis han føler sig mere sulten og parat til at spise, når det er spisetid, så vil han naturligt også synes, det er okay at sidde der :) Og selvom han nu viser mere og mere selvstændighed og egen vilje, så vil han naturligt være lettere at aflede og få gjort opmærksom på, at det er spisetid og dejlig mad...

Det er også vigtigt, at du ikke siger for meget nej undervejs i måltidet eller skælder ud, hvis han "leger" lidt for meget med maden. Prøv i stedet at fokusere på det han skal og sig f.eks. "ind i munden skat, ind i munden", ligesom du kan sætte lyd på maden og det at spise "mmm mam mam, dejlig mad, mam mam" og du kan lade ham smage fra din tallerken og smage fra hans "må jeg smage din mad? Vil du smage min mad?" osv. Så fokus hele tiden er på maden og det at spise, og at det er dejligt at spise mad.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da du ammer en del, så kan det godt være nødvendigt, at du trapper ud af amningerne over nogle dage, så du ikke ender med at få en brystbetændelse... Jeg vil som sagt anbefale dig, at du fjerner amningen midt nat og tidlig morgen først, fordi det vil spille ind på dagens rytme og appetit fra morgenstunden. Men hvis det er meget svært helt at trappe ud af amningen kl 05, så kan du godt amme ham lidt her, men det er så vigtigt, at du ammer ham mere og mere kortvarigt, så han i løbet af få dage, kommer væk fra at skulle have mælk tidlig morgen.

Amningen før formiddagsluren fjernes med det samme og erstattes af et mellemmåltid. Amningen før middagsluren kan bibeholdes et par dage, men skal stille og roligt erstattes, så han kan puttes til middagsluren uden større problemer i vuggestuen. Og amningen om eftermiddagen vil naturligt forsvinde nu, fordi hans rytme ændres, så han starter dagen tidligere og sover tidligere hele dagen igennem. Og derfor få han nu et mellemmåltid kl 16 i stedet for brystet her.

Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvornår han præcist starter i vuggestue, men det vil være rigtig godt, hvis du inden for den næste uges tid kan få ham ned på 2 amninger i døgnet uanset, hvornår han skal starte der...

Så - mælkebaren skal ikke lukkes konsekvent, han skal stadig ammes og det vil være rigtig dejligt for ham at du ammer ham om aftenen, så du med brystet hjælper ham med at koble fra overfor dagen og finde ro, når han skal sove. Når han starter i vuggestue, vil han naturligt have brug for at mærke dig og den ekstra nærhed, som amningen giver. Men det vil være rigtig godt, at du trapper konsekvent ned i antallet af amninger og erstatter med mere rigtig mad og vand af kop :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med indkøring i vuggestue!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.